Köpvillkor

1. Köp- och leveransvilkor

Du måste vara över 18 år för att få genomföra en beställning på Room99.se. När du gör en beställning så godkänner du våra villkor.

Efter att du lagt en order kommer en orderbekräftelse till din mail, den mailadress som du angav i din beställning. Det är ett automatiskt mail och är endast en bekräftelse på att din order är mottagen hos oss. Kontrollera din orderbekräftelse så att din beställning blivit korrekt. Upptäcker du något fel kontakta vår kundservice så snart du kan. 

Extra viktigt att du kontrollerar specialbeställda produkter så att du angett rätt information till produkten så som t.ex namn och datum och kontrollerar stavning. 

Det är inte säkert att din order hinner ändras eller stoppas efter att din order är lagd om din order redan gått vidare till vårat lager. Det är viktigt att du uppger rätt namn och adress så att ditt paket skickas till korrekt adress.

Om ditt paket ej hämtas ut i tid och går tillbaka till oss tas en avgift ut om 250kr/paket för att täcka våra kostnader.


2. Priser

Moms ingår i priset. Om rabattkod använts på felaktigt sätt, t.ex. på ej gällande varugrupp, har Room99 rättigheten att fakturera kunden i efterhand. Skulle det uppstå uppenbara felaktigheter så som fel pris förbehåller vi oss rätten att justera felet i efterhand. Vi kontaktar alltid dig på din mailadress du uppgav i din order om vi upptäcker ett fel som vi måste korrigera. Du kan alltid makulera din order om du inte är nöjd med det korrigerade priset.


3. Leverans utanför Sverige

Det går att beställa posters och mindre inredningsdetaljer för leverans utanför Sverige. Vi kan förnärvarande inte leverera möbler och ramar utanför Sverige.


4. Klarna Checkout

Välj faktura, konto, Swish, VISA Mastercard eller internetbank, allt utan avgifter.

Klarna Checkout garanterar dina varor. Du behöver alltså aldrig betala om du inte har fått dina varor.

Genom Klarna Checkout erbjuds du olika alternativ för betalning av köp som görs hos anslutna butiker. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov av det betalningsalternativ du valt. 

Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Efter att du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.


5. Transportskada

Om en vara från Room99 skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående till fraktbolaget.


6. Force Majeure

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Room99 kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Room99 befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.


7. Leveranstid

Vi skickar ditt paket oftast inom 1-2 dagar efter lagd order. Detta gäller lagervaror alltså ej beställningsvaror eller tillverkningsprodukter. Innehåller din order både lagervaror och beställningsvaror så skickas din order när den sista beställningsvaran kommit till vårt lager. Se vid varje produkt vilken leveranstid som gäller för respektive produkt. Det kan förekomma längre leveranstider vid kampanjer och högtider då orderingången ofta blir stor räkna då istället att ditt paket skickas inom 1-5 dagar. Kontakta oss gärna om du lagt en order som är akut så ska vi försöka hjälpa dig så gott vi kan. Vi tar inget ansvar för försenade leveranser. Med dagar menas arbetsdagar. 

Innehåller din order flera olika produkter kan det hända att din order levereras i flera olika paket som skickas från olika lager. Det kan förekomma längre leveranstider vid olika högtider då orderingången på Room99 ofta blir väldigt hög under dessa perioder. Under perioden juni, juli och augusti reserverar vi oss för några dagar längre leveranstid då semester för våra medarbetare och samarbetspartner kan medföra längre ledtider.


8. Leveranssätt

Vi samarbetar med Instabox och DHL, i kassan väljer du vilket leveranssätt som passar dig bäst. Vissa fraktsätt är inte valbara om produkten är för stor för exempelvis Instabox Skåp. Även om du valt ombud/paketskåp kan mindre beställningar ibland skickas som Postnord Brev och levereras direkt till din brevlåda för samma fraktpris. 


9. Produktavvikelse

Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Tänk även på att de färger ni ser på datorskärmen inte alltid överensstämmer med verkligheten. Det beror hur väl din datorskärm är inställd. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.

Det kan förekomma mindre avvikelser bland de handmålade tavlorna. Gällande grupptavlor som hänger i förskjutningar och i olika nivåer kan det förekomma mindre (+/- 5%) avvikelser av tavlans totala mått. Inkluderat i måtten för grupptavlorna är även 3 cm per mellanrum.

Produkter i miljöbilder kan ha fel proportion.

I vissa fall kan det förekomma att en produkts storlek inte är i rätt proportion till andra föremål i miljön de visas i.


10. Skador på paket och ej uthämtade paket

Upptäcker ni skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till transportören och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall ni kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. För ej uthämtade varor debiteras en avgift på 250 kr per paket. För om du inte hämtar ut ditt paket i tid kommer paketet gå tillbaka i retur till oss. Vi blir då debiterade för en ommärknings-och returfraktavgift från transportören. För att täcka våra kostnader i samband med det outlösta paketet tar vi en avgift enligt våra köpvillkor. Det gäller även om din order är uppdelad i flera sändningar. Har ditt paket gått i retur men du fortfarande vill ha din order så får du lägga en ny order på vår hemsida. Vid leveranshinder av möbelleverans är kunden ansvarig för eventuella kostnader.

Vid eventuellt leveranshinder av möbler kommer vi att behöva debitera en avgift om 400 kr. Denna avgift syftar till att täcka de extra kostnader som uppstår vid ett hinder för leverans, såsom administrativa avgifter och andra hanteringskostnader. Vi ber om er förståelse för detta och rekommenderar att ni säkerställer att leveransen kan genomföras på avtalad tid och plats för att undvika onödiga merkostnader.


11. GDPR

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i GDPR.


12. Priser & Kampanjer

Det går ej att kombinera olika erbjudanden. Vid erbjudanden att köpa X men betala för Y, räknas den billigaste bort från slutpriset. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser. 


13. Redan lagd order

Det är inte säkert att det går att stoppa eller ändra en redan lagd order. Vi försöker så gott vi kan hjälpa dig att ändra i en order som du ångrar eller har blivit fel. Men ibland har ordern gått för långt i vårat system och då kan vi inte göra några ändringar på redan slutförda beställningar. Därmed kan inte rabatter läggas till, ändra eller ta bort artiklar eller ändra leveransadress.  Så dubbelkolla din beställning innan du lägger ordern att alla uppgifter är rätt. Om en eller flera produkter i din lagda order visar sig vara slut i lager efter att beställningen har gjorts, kommer vi att skicka de tillgängliga produkterna i din order utan fördröjning.


14. Övrigt

Vi reserverar oss för felskrivelser gällande pris och produktspecifikationer och fraktpriser. 

Room99 förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, har Room99 rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. Room99 skall också meddela kunden om ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt. Room99 kan inte justera priset på lagd order.


15. Integritetspolicy

Vi värnar om våra kunders personuppgifter och vill att du ska känna dig trygg med dina uppgifter hos oss. I vår nya integritetspolicy ser du vilka uppgifter vi samlar in och varför, samt hur de används, sparas och skyddas. Vi strävar alltid efter att skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Och vill vara transparanta i vårt arbete med detta.

Room99 drivs av Aldora AB som är personuppgiftsansvarig. Vi samlar in information när du gör ett köp hos oss. För att kunna ingå ett köpeavtal och kunna skicka din order till din adress. Din mailadress används vid nyhetsbrev eller information angående ditt köp till din mailadress. Men du kan när som helst avanmäla dig från vårt nyhetsbrev. Det finns alltid en länk i nedre delen av mailet eller så kontaktar du vår kundservice så hjälper vi dig. 

Vi mailar också information om din order till dig när den är skickad med ett sändningsnummer så du kan följa ditt paket. Och ibland skickar vi ut frågan om du vill betygsätta ditt köp.


16. Vi samlar in

  • Namn
  • Telefon 
  • Email 
  • Gatuadress 
  • Postnummer 
  • Ort 
  • Land 
  • Ip adress vi beställning


17. Vid betalning

Vi samarbetar med Klarna som betaltjänst när du genomför ett köp hos oss. Här kan du läsa hur Klarna arbetar med att värna om dina uppgifter.  https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/sv_se/privacy


18. Nyhetsbrev

Till vårat nyhetsbrev använder vi tjänsten Get a newsletter. Där samlas din mailadress in för att vi ska kunna skicka ut nyhetsbrev. Du kan när som helst avsluta din prenumeration på nyhetsbrev genom att själv avregistrera dig eller genom att kontakta vår kunderservice.


19. Övrigt

Vi använder så kallade "cookies" för att få en bra funktionalitet i vår internetbutik. Vi samlar inte in någon personlig information om dig som besökare. Istället används cookies för att hålla koll på din varukorg samt komma ihåg de val och inställningar du gjort i butiken. Om cookies är inaktiverade kommer sidan inte fungera som den ska och du kommer ej kunna handla.


20. Dina rättigheter

Det är viktigt att du som kund känner dig trygg med vår hantering och har du några frågor eller synpunkter så är du välkommen att kontakta oss. Du har rätt att få reda på vilka uppgifter vi behandlar eller korrigerade. Och i de fall vi ej behöver uppgifter för att uppfylla rättsliga krav har du rätt att få dem bortplockade från våra system.


Om du har några frågor så kontakta oss på [email protected]

Vi har F-skatt och vårt reg nr är 559044-4583 och vårt momsnr är SE559044458301  

Aldora AB 

Drottninggatan 16 

591 35 Motala